.

.

Wednesday, 1 December 2010

malaskah anda???


Malas… perkataan tuh selalu ada dalam pemikiran orang melayu macam aku…

bagaimana hendak membenterasnya? Untuk mengetahui care membenteras penyakit malas, kita perlu faham, mana datangnya sifat “malas” ini. klu nak faham yang ni pun malas xtau lar nak wat macam mane lagi...





Malas berpunca dari kita terlalu selesa dengan keadaan semasa kita (zon selesa/comfort zone). Untuk keluar dari zon selesa, kita akan rasa berat dan susah. Ini adalah normal bagi semua orang- setiap kali kita nak keluar dari zon selesa kita, secara psychology akan menarikkan kita kembali ke zon selesa.




Berita baiknya adalah, zon selesa manusia berubah-ubah. Apa yang  perlu lakukan adalah keluar dari zon selesa tersebut secara sedikit-demi sedikit dan pegang pada keadaan semasa yang baru. Lama kelamaan, zon selesa kita akan mengubah mengikut keadaan semasa kita.
Untuk membenteras sikap malas, kita perlu fahami “zon selesa” kita.

Saturday, 6 November 2010

StartupRepairOffline



Problem event name: StartupRepairOffline
Problem Signature 01: 6.1.7600.16385
Problem Signature 02: 6.1.7600.16385
Problem Signature 03: unknown
Problem Signature 04: -1
Problem Signature 05:AutoFailover
Problem Signature 06: 28
Problem Signature 07: Corrupt Registry

sape2 leh tolong ak x?...ak da jem da maen ngn windows ni...da lar keje ak terbengkalai...
cubaan btol lar taun ni..

Thursday, 4 November 2010

diam dan berkata-kata

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah bersabda : “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata baik atau diam, barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetangga dan barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tamunya”. [Bukhari no. 6018, Muslim no. 47]
” Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT..terdapat hadis mngatakan diam itu lbih baik daripada berckp....

“Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya”. (RIWAYAT ABU NAIM )

Kesimpulannya, berhati-hati lah ble berckap...klau rse tak btul jgn ckp...tapi zaman sekarang ni pkai ckap je..tak kire betul atau salah..tak tau la ape nak ckap



ref
http://ais.blogsome.com
http://ciknass.com

Friday, 8 October 2010

Cara Tido

macam mne cara ak tido sebenarnye..yang tau2 lpas ltak kepala trus tido..sedar2 pagi..tuh puh jarang yang kebanyakan nye kul 9 lar..cara tido yang bgusnyer adalah ni:


1. TIDUR PARA NABI
 Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

 2. TIDUR PARA ULAMA'  AHLI IBADAH
 Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solatmalam.

 3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
 Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

 4. TIDUR SYAITAN
 Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


ak yang mne satu ni..????..korang pn????...
renung2kan dan selamat beramal